Hoi, ik ben Margo Jungerius!
Opgroeiend in het adembenemende Nieuw-Zeeland, beleefde ik een jeugd vol avontuur – buiten spelen, sporten en mijn creativiteit de vrije loop laten. Op school was timmeren een vast onderdeel van het curriculum en projectonderwijs de rode draad. Maar toen ik terugkeerde naar Nederland, veranderde mijn perspectief. School was niet meer zo leuk als voorheen. Au. Toetsen, cijfers, stress, faalangst – het voelde als een harde realiteit.
Vastberaden om verandering te brengen, stapte ik de lerarenopleiding binnen. Ik wilde het anders doen, weg van het rigide systeem waar we allemaal deel van uitmaken. Maar ik ontmoette weerstand, van alle kanten. Zelfs ik raakte overspannen. Er was een tijd waarin het woord “onderwijs” me niet meer kon bekoren; ik verloor mijn geloof erin.
Nu, 25 jaar later, heb ik vooral bij mezelf verandering teweeggebracht. Hier is de kern: het draait om ons, de docenten. Wij dragen dit systeem. Als we durven veranderen, innoveren, vertrouwen en meer spelen, zal er een verschuiving plaatsvinden. Te vaak lees ik stukken over hoe kinderen meer moeten spelen. Meer spelen in de klas. Nou, ik kan je vertellen, kinderen weten daar wel raad mee.. Wij zijn degenen die meer moeten spelen.
Maar laten we even terugspoelen. Ik begon als kleuterleerkracht, wat eigenlijk de basis is van mijn onderwijsvisie. In het basisonderwijs werkte ik in diverse groepen en vervulde verschillende rollen, zoals specialist in het jonge kind en cultuurcoördinator. Na mijn master aan de Hogeschool Utrecht mocht ik blijven om les te geven in onder andere vakken als pedagogiek, onderzoek en ethiek, waardoor ik in het hoger onderwijs terechtkwam. Onderzoek en ontwerp werden mijn nieuwe route. Sinds 2022 werk ik mee aan de ontwikkeling van de nieuwe deeltijdopleiding Pedagogiek, Hogeschool Inholland.
Tussen al deze onderwijswerkzaamheden door ben ik ook altijd een ondernemer. Het ondernemerschap geeft me speelruimte. Ik heb aan theaterproducties gewerkt, geleerd van kunstprojecten en artistiek onderzoek gedaan. Mijn doelgroep? Mensen, vooral degenen die jongeren en kinderen op de eerste plaats zetten.
Nu, 25 jaar later, wil ik mijn missie om het onderwijs te veranderen waarmaken. In het kort: meer spel, meer spelen.
Onderwijsontwikkeling
Als ontwikkelaar creëer ik trainingen en educatieve programma’s, zoals de “Theatermakers leerlijn” voor de BO!NK Theaterschool en werk ik momenteel aan de nieuwe deeltijdopleiding pedagogiek voor Hogeschool Inholland.
Ik bied ook mijn eigen trainingen aan, zoals “Speel je vrij”, “Pimp up je les” en “Playfulness in de klas”.
Onderwijsadvies
Als onderwijsadviseur werk ik samen met leidinggevenden, leerkrachten en ouders aan samenwerking gericht op de ontwikkeling van het kind en de speelse mindset. Van teamtrainingen tot individuele coaching en ouderavonden, we bouwen samen aan een speelse organisatie.
Kortom, meer dan alleen ‘leuk’, spel is een krachtig middel om het leerproces te verrijken, de betrokkenheid van leerlingen te vergroten en een positieve leeromgeving te bevorderen.
Voor meer informatie over mijn trainingen, workshops en coachingstrajecten, bekijk de betreffende pagina’s.
Klik hier voor mijn uitgebreide cv of bezoek mijn LinkedIn-profiel. Laten we samen het onderwijs veranderen en de kracht van spel omarmen!
Ik ben opgeleid als docent, master pedagoog, educatief ontwerper en in de bewegingsexpressie. Mijn aanbod is gebaseerd op verschillende theorieën uit de pedagogiek, positieve psychologie, leren, groepsdynamica, design thinking, improvisatie en gegoten in spel plus creativiteit.