Professional Playgrounds

Speel terug naar de toekomst voor docenten en pedagogen

Waarom echt leren Spelen?

In het drukke leven van een docent, pedagoog wordt de kracht van spelen soms over het hoofd gezien.

Wij weten als geen ander hoe belangrijk het is voor kinderen. Het is onmisbaar voor het gezond ontwikkelen.

Het is bewezen dat spelen niet alleen stress vermindert, maar ook creativiteit stimuleert, de samenwerking bevordert en een positieve sfeer creëert. Waarom stoppen wij er dan mee?

Spelen is plezier, authentiek, vol emoties, durven vallen en opstaan, experimenteren. Niet denken maar voelen. Hoe zou het zijn om vanuit een speelse houding je eigen leven te leiden, te ontwikkelen en te werken? Hoe zou het zijn als je vanuit deze houding kijkt naar kinderen, jongeren, ouders of collega’s?.

Children are educated by what the Grown-up is and not by his talk.” (Carl Jung)

Voordelen van de Professional Playgrounds:

  1. Stressvermindering: Leer technieken om stress te verminderen en een gezonde balans te vinden tussen werk en ontspanning.
  2. Creativiteit Stimuleren: Ontdek hoe spelen de creativiteit van zowel jijzelf als je leerlingen kan aanwakkeren.
  3. Positieve Klasomgeving: Creëer een positieve en inclusieve klasomgeving waarin leerlingen zich gesteund en gemotiveerd voelen.
  4. Verbondenheid: Bouw sterkere banden op met je leerlingen door de kracht van lachen en plezier.

Spel willen we vooral bekijken vanuit logica, structuur en als middel om iets op te leuken of om op te lossen. Er is een toename van spelmethodieken, creatieve werkvormen, theorie en lesplannen. Maar dit is enkel de taal van onze hersenen, het denken. De taal van ons lijf, het voelen en ervaren schuift naar de achtergrond. Dit is de taal van ons lijf, het spelen.

Het ontwikkelen van een speelse houding is niet te leren vanuit een boek.

Dat leer je door zelf te spelen.  

Thema’s; Speelse mindset, flow, de spelende mens.

  • De Playgrounds ervaring, we gaan écht spelen. met een mix van allerlei creatieve vormen en expressie zet ik je aan om zelf tot ;echt spel te komen.
  • Playbox met materiaal om je te motiveren om te blijven spelen
  • Een E reader met alle werkvormen van de training, zodat je met je leerlingen of collega’s zelf aan de slag kan.
  • Een heerlijke lunch

Pas als jij bewust bent van je eigen speelse houding kan je het gaan inzetten voor de ontwikkeling en begeleiding van anderen.

We gaan naar school om te leren en naar werk om te werken, maar spelen doen we in onze vrije tijd. En dat terwijl spelen eigenlijk alles te maken heeft met ontwikkelen, oefenen, leren, en samenwerken. Door het idee dat spelen en leren twee aparte dingen zijn, hebben we gedoe met motivatie in het onderwijs, en denk ook aan al die burn-outs bij professionals.

Als we nou eens zouden leren om wat meer te spelen, zou dat werkdruk, prestatiedruk, en stress flink kunnen verminderen.

Met een eigen speelse houding ben je in staat om de ander te begeleiden vanuit speelsheid. We gaan aan de slag met coaching, begeleidingsvormen die zorgen voor transformatie vanuit een speelse mindset.

Theorie: speels gaan we aan de slag met growth mindset, positieve psychologie, de polyvagaal theorie, relational frame theorie, theater en creatieve vormen.

Hallo, ik ben Margo, een doorgewinterde docent, pedagoog en theatermaker met een uitgebreide ervaring in het onderwijs, van kleuters tot volwassenen. Momenteel vervul ik de rol van docent pedagogiek en onderwijsontwikkelaar aan de Hogeschool Inholland. Daarnaast maak ik theater en ben ik bezig met het schrijven van een boek over het belang van speelsheid. Mijn drijfveer? Het plezier van spelen terugbrengen in het leven van volwassenen. Punt. Wees welkom!

.

.

Margo Jungerius