In de gangen van school, waar we soms best een beetje serieus kunnen zijn, is humor best wel een verademing.
In de teamkamer, tijdens een overleg en ja ook studenten vinden volgens onderzoek een docent veel leuker als die weet te inspireren met een luchtige toon.
Nou, humor, dat is net als creativiteit en speelsheid, Iedereen begrijpt wel dat het belangrijk is, maar hoe je het nou het beste laat zien en toevoegt in de praktijk, daarover zijn de meningen verdeeld. Natuurlijk is een goede balans essentieel: een grapje kan de sfeer opfleuren en de aandacht trekken, maar te veel van het goede kan ook weer vervelend zijn.
Maar al met al, humor is best een ding. Vinden wij volwassenen. Het brengt mensen samen en maakt alles wat luchtiger. De voordelen van humor zijn toch wel duidelijk, toch?
Oké, dus stel je voor, een student gooit een supergrappige grap in de groep, precies op het juiste moment.
Dat zorgt meteen voor ontspanning en een lach op ieders gezicht.
En dat terwijl we bezig waren met een lastig vak, vol morele dilemma’s waar studenten vaak met gefronste wenkbrauwen naar kijken.
Een hoop vragen, onzekerheid en wat verwarring.
Maar deze student wist met haar humor de juiste snaar te raken. Plotseling ontstond er ontspanning en een luchtige sfeer.
De energie veranderde van zorg naar plezier. Het vermogen om zo’n grap te maken is echt een kwaliteit. Het is een vaardigheid die ontzettend handig is in allerlei situaties, waar je echt lef voor moet hebben. Het brengt mensen samen. De voordelen van humor op het juiste moment hoef ik volgens mij niet uit te leggen.
Dus, vol goede bedoelingen wilde ik dit opnemen in haar beoordelingsformulier.
We beoordelen immers op een holistische manier en kijken naar de kwaliteiten van de studenten. Top!
Elke kwaliteit heeft zijn eigen indicatoren, zodat we kunnen zien hoe die kwaliteit tot uiting komt. Check!
Maar tot mijn verbazing zie ik nergens ‘humor’ staan. In geen enkel kwaliteit is humor een indicator. Huh hoe dan?
Humor is onzichtbaar.
Onterecht vind ik, een ironisch gebrek. Humor is namelijk een krachtig instrument en het verreist een zekere mate van, creativiteit, flexibiliteit en emotionele intelligentie.
Dus waarom wordt humor niet gewaardeerd in het onderwijs?
Een goede grap kan zoveel meer vertellen dan woorden alleen. Het laat zien dat je de situatie begrijpt en dat je verbondenheid voelt. Het wordt tijd dat we humor zien als een belangrijke skill, net zoals we communicatieve vaardigheden en samenwerking waarderen.
Ik voel nu echt de druk om af te sluiten met een grap over het serieus nemen van humor. Maar dan neem ik de grap weer veel te serieus. Het is verbazingwekkend hoe gevoelig dit allemaal is; je kunt zo gemakkelijk de mist in gaan. De plank mis slaan.
Maar deze student deed dat niet. Dus voor nu staat: “Weet op het perfecte moment en op de juiste manier humor toe te passen.” bij de algemene opmerkingen. You go girl.
Hallo, ik ben Margo, een doorgewinterde docent, pedagoog en theatermaker met een uitgebreide ervaring in het onderwijs, van kleuters tot volwassenen. Momenteel vervul ik de rol van docent pedagogiek en onderwijsontwikkelaar aan de Hogeschool Inholland. Daarnaast maak ik theater en ben ik bezig met het schrijven van een boek over het belang van speelsheid in het onderwijs. Mijn drijfveer? Het plezier van spelen terugbrengen in het leven van volwassenen.
Meer lezen over humor: